torsdag 24. april 2014

Ovnsbakt pastinakk, gulrot og potet med rosmarin

Ikke mer påskesjokolade, kake eller tunge middager med lam på en stund! Det skal få en solid pause, kjenner jeg.
Nå er det tid for noe annet, litt lettere. Jeg har lyst på vårmat, og på bloggen framover blir det oppskrifter med asparges, salater og en ny pai jeg akkurat har testet ut. Samt litt inspirasjon til 17.mai feiringen etter hvert.


Men i dag vil jeg tipse om dette enkle grønnsakstilbehøret. Jeg elsker å ovnsbake grønnsaker og spesielt godt blir det med røtter.

Pastinakk er en av mine favorittgrønnsaker. Jeg hadde kjøpt inn en hel haug til å lage noe av det beste jeg vet, nemlig pastinakkpuré som vi skulle hatt til lammesteken på påskeaften.  Men vi hadde nok tilbehør som det var, så det gikk glemmeboka rett og slett.


I dag bakte jeg pastinakkene i ovnen sammen med gulrøtter og halve poteter. Det ble et godt og veldig lettvint tilbehør til middagen som var svinefilet stekt på grillen. For ja, dere, vi har begynt å grille. Hurra for at grillsesongen er i gang!


PS. Følger du meg på instagram? Der heter jeg Monicasmatverden  

 
Ingredienser:
(tilbehør til 3-4 pers)
  • 5-6 poteter
  • 5 gulrøtter
  • 5 pastinakk
  • 1 fedd grovhakket hvitløk
  • 3 kvaster frisk rosmarin (ikke bruk stilken)
  • 2-3 ss olivenolje
  • Maldonsalt og pepper
  
Fremgangsmåte:
  1. Skrell pastinakk og gulrøttene. Skjær i store, avlange biter. Jeg pleier å skjære de i 3-4 biter (avhengig av størrelse) på skrå oppover. Potetene beholder jeg skallet på og deler i to.
  2. Legg potetene i en stor kjele med rikelig med saltet vann, og la de koke et par minutter. Ha i gulrøtter og pastinakk og la alt få koke i ca 5 min til. Hell over i et dørslag og rist det godt. 
  3. Ha grønnsaker og poteter over i en ildfast form. Tilsett hvitløk, rosmarin, olivenolje,  maldonsalt og litt pepper. Bland alt godt sammen. Sørg for at grønnsakene er godt spredd utover i formen. Bakes på 215 grader i ca 35 min.


Inspirasjon hentet fra Jamieoliver.com

Ingen kommentarer: