fredag 11. april 2014

Greske lammekarbonader og yoghurtdressing med feta

Jeg vet det er mange som teller ned til påskeferie nå og bare venter på å komme seg avgårde. For oss blir det hjemmepåske med noen dagsturer hit og dit. Når jeg ser på værmeldingen som viser sol-sol-sol, så tenker jeg at det skal bli utrolig herlig det og. Krysser fingrene for sykkelturer, terrasseliv og ikke minst ekstra god tid på kjøkkenet.


I matbutikkene bugner det av godt lammekjøtt, og jeg kunne ikke dy meg for å kickstarte påsken med en lammeburger. 
Jeg lagde enkle karbonader som vi spiste i pitabrød med grønnsaker og dressing. Lammeburgerne ble milde og runde på smak. For å holde meg til et gresk tema brukte jeg oregano som krydder, og som dressing lagde jeg en frisk yoghurtsaus med masse smuldret fetaost i.  Det er bare så godt! Jeg stekte også opp noen potetskiver , mest fordi alle var så utrooolig sultne...
God fredagsmiddag på null komma niks. Velbekomme!






Ingredienser:
(4 karbonader)
  • 400g lammekjøttdeig
  • 1/2 ts salt
  • 1/2 ts pepper
  • 1 toppet ts oregano
  • 1 fedd hvitløk - finhakket
  • 1,5 ss potetmel
  • 1 lite egg
  • Olje / smør til steking
Yoghurtdressing:
  • 2 dl Yoghurt naturell (gjerne gresk)
  • 1-2 fedd hvitløk  - finhakket
  • 1/2 sitron - skall og saften
  • ca 1 raus ss finhakket gressløk
  • 100g fetaost
  • 1/2 ts sukker
  • salt, pepper
  • Noen dråper olivenolje
Tilbehør
  • 4 pitabrød
  • Crispy salat
  • Ringer av rødløk, cherrytomater, agurk, mais, paprika, reddiker el lign

Fremgangsmåte:
  1. Rør salt inn i lammekjøttdeigen. Tilsett egg, potetmel, pepper, oregano og hvitløk og bland alt godt sammen . La deigen få hvile i kjøleskapet (ca 10 min er bedre enn ingenting, men gjerne 2-3 timer).
  2. Del lammekjøttdeigen i fire. Ha litt vann på hendene og form til runde kaker som klemmes ut til store, flate burgere.  Stek de i panne med olje på middels varme i ca 3 min på hver side. Ha gjerne i en liten klatt smør helt på slutten.
  3. Dressing: Ha yoghurt i en bolle og rør inn finhakket hvitløk og litt olivenolje. Finhakk gressløken og ha i bollen. Vask sitronen godt og bruk en zester for å skrape av det ytterst laget med sitronskall. Finhakk og tilsett. Rør alt godt sammen og smak til med sukker, salt og pepper. Tilslutt smuldrer du fetaost og rører inn.
Varm pitabrød og fyll de med salat, lammekarbonade, dressing og grønnsaker. Vi liker å ha i rødløk, tomater, reddik og agurk.

Er du i burger-modus, men har ikke lammekjøttdeig så sjekk ut disse oppskriftene her:
Kyllingsnitzel i burger, The Burger.

Ingen kommentarer: