søndag 20. april 2014

Gammeldags sjokoladekake

I påsken er det sjokolade som gjelder. Så på selve påskeaften som vi feiret sammen med familien syntes jeg at en skikkelig klassisk sjokoladekake var på sin plass. 
Fant ikke noe bedre ord enn å kalle dette en gammeldags sjokoladekake. Dette er altså en klassisk, enkel kake, med mye sjokolade i. Det skal være et godt sjokoladefyll både inni og utenpå.


Da jeg bodde i London tidligere var jeg ivrig leser av de gratis matbladene til matvarekjeden Waitrose. (Må si jeg savner utvalget i britiske matbutikker gitt...)  For et par uker siden var jeg der for å besøke min beste venninne. Vi var ute og shoppet på et kjøpesenter og da jeg spottet en Waitrose beina jeg inn og fikk tak i siste eksemplar. Denne fristende kaken tronet på forsiden av bladet og måtte bare prøves ut.
 
I oppskriften er det anbefalt å bruke 70% sjokolade, men jeg brukte kokesjokolade for å få en litt mildere smak etter som halvparten av de som skulle spise kaken er under fem år. Må nok si jeg angret litt på det så neste gang jeg baker denne skal jeg holde meg til mer bitter sjokolade, for det tror jeg blir enda bedre.  (Har derfor skrevet det inn i oppskriften).


Denne kaken har to bunner og er bakt i to former på 20 cm. Du kan bake den i en form for så å dele bunnen i to horisontalt, men jeg synes alltid det blir best resultat å bruke to kakeformer.
 
Dette gir en saftig og myk kake. Den kan gjerne lages en dag i forveien (eller mer). Da oppbevares den kaldt, men ta den fram minst en halvtime før den skal spises sånn at kremen er myk og ikke hard.  Jeg serverte den med pisket krem til og det passet perfekt. 

 
Ingredienser:
(til runde kakeformer: 2 x 20 cm)

 
Kakebunner:
  • 3 dl matfløte
  • 300g brunt sukker
  • 100g sjokolade - 70%
  • 2 egg
  • 100g usaltet smør
  • 1 ts vaniljesukker
  • 1 ts natron
  • 225g hvetemel
  • 1/2 ts salt

 
Sjokoladekrem:
  • 100g sjokolade - 70%
  • 150 g mykt usaltet smør  (kan gjerne ha stått på benken en stund)
  • 2 ss kakao
  • 1/8 ts salt
  • 150 g melis
 
Fremgangsmåte:
  1. Varm opp fløte og halvparten av sukkeret (150g) i en liten kjele. Ta det av litt før det er i ferd med å koke. Tilsett hakket sjokolade og rør til det har smeltet. Settes til avkjøling.
  2. Pisk smør (i terninger) og resten av sukkeret med en kjøkkenmaskin til det er "fluffy". Ha eggene i en liten bolle og rør de raskt sammen. Tilsett eggene litt etter litt i smør/sukker-blandingen mens du pisker. Tilsett sjokoladeblandingen også.
  3. Bland sammen vaniljesukker, natron, mel og salt og sikt dette inn i røren. Pisk videre til alt er blandet godt sammen.
  4. Smør to former (20 cm) med smør og legg bakepapir i bunnen. Hell røre i begge to jevnt fordelt. Settes i forvarmet ovn på 180 grader, nederste rille i 30 min. Bruk en kakepinne e.l for å sjekke at kakene er gjennomstekte før de tas ut. Avkjøl i formene på rist.
  5. Kremen lages ved å først smelte sjokoladen, enten på lav temperatur i micro eller over vannbad. La den så avkjøles noe. Pisk melis og romtemperert smør (delt i terninger) sammen i ca 2 min. Bland inn kakao, salt og den smeltede sjokoladen og pisk til du får en luftig krem.
  6. Skjær rundt kanten for å løsne kakene fra formen og dra forsiktig av bakepapiret i bunnen. Fordel halvparten av kremen på den ene delen, legg den andre delen oppå og fordel krem på resten av kaken.
Pynt kaken etter ønske.

Håper dere har en herlig påske alle sammen!

Ingen kommentarer: