mandag 30. august 2010

Rullekake med Jordbær



Her om dagen skulle jeg på besøk og ville ta med en kake. Jeg lengtet etter en siste smak av sommer,  - noe med jordbær og gjerne krem.
Etter å ha søkt litt rundt på nettet og tittet i kokebøker så kom jeg på at jeg rett og slett kunne lage en rullekake og fylle den. Det ble akkurat som jeg hadde lyst på, også var det utrolig fort gjort.


Ingredienser:
til ca 12 stykker

Rullekake: 
  • 4 egg
  • 120 g sukker
  • 120 g mel
  • 1/2 ts bakepulver
Fyll: 
  • 3 dl fløte
  • 1 ts vaniljesukker
  • 1 kurv jordbær
  • ca 1 ss sukker (smak til)




  1. Pisk egg og sukker til eggedosis. Bland hvetemel og bakepulver, og sikt det forsiktig inn i røren.

  2. Kle en langpanne med bakepapir og bre røren utover med en slikkepott. Sett på midterste rille i forvarmet ovn på 200 grader. Stekes i ca 8 min til kaken er gyllen. Pisk krem sammen med ørlite sukker. Rens også jordbærene og skjær dem i skiver.

  3. Legg fram et bakepapir strødd med sukker. Hvelv den stekte kaken over på bakepapiret med sukker. Fjern papiret som nå vender opp. Det kan være greit å pensle med litt kaldt vann, så er det lettere å få det av. Avkjøl kaken helt, under et kjøkkenhåndklær så den holder se myk.

  4. Smør krem over hele kaken (på den ene siden) og strø over jordbærskivene. Rull kaken sammen. Bruk papiret som løfte-hjelp og sørg for å rulle tett sammen særlig i starten. Overfør kaken til et fat og la den ligge med skjøten ned. 
Et melisdryss (gjennom en sil) og noen skiver jordbær gjør seg fint til pynt. Eventuelt litt ekstra krem.





En fin kake man kan smelle sammen på en-to-tre. Denne kombinasjonen var kjempe god, men det er jo bare fantasien som setter grenser for hva man kan bruke som fyll.

1 kommentar:

Lemonia sa...

Rullekake er kjempegodt. Vil nesten si det er litt undervurdert. Og så er det så enkelt og raskt å lage. :-)