søndag 22. august 2010

Hjemmelaget eggesalat med chili

Sommeren er på hell og jeg er klar for å blogge igjen.
Her skal det komme mye framover! Jeg har blitt ekstra inspirert av å se at bloggen har tippet over 10 000 besøk i løpet av sommeren. Det er ganske utrolig synes jeg, så takk til alle som er innom!

I sommer har det blitt mindre tid på kjøkkenet og mer tid utendørs. Mange bøker ble pløyd igjennom, og vi har nytt rolige, late dager ved havet med gode venner og familie.

I det fine været ble det mye grilling og ellers brødmat. Men det trenger slettes ikke å være kjedelig allikevel. Mine tre favorittpålegg i sommer har blant annet vært: rester av grillet kylling sammen med pesto og tomater, hjemmelaget eggesalat, og ikke minst bringebær fra hagen raskt rørt sammen med litt sukker.



Her er oppskrift på en gyllen og god eggesalat. Litt chili og tabasco gir ekstra smak.
(Inspirert av matprat.no, med noen små endringer).

Ingredienser (til 4)
  • 6 stk hardkokte egg
  • 1 dl lettmajones
  • 2 dl lettrømme
  • 3 ts sennep (for eks grovkornet)
  • 1 ss finhakket gressløk
  • 1 cm av en rød chili
  • 1 ts karri
  • 6 dråper tabasco
  • 2 ts sitronsaft
  • 1 ts sukker
  • Salt og pepper

Fremgangsmåte:
  1. Kok og avkjøl eggene i kaldt vann. 
  2. Del chilien i to og skrap ut frøene. Skjær den i bittesmå biter. Finhakk gressløken. Finn fram en bolle og rør sammen rømme, majones, sennep, gressløk, chili og karri.
  3. Skrell eggene og skjær dem i terninger. Ha de over i bollen og vend de forsiktig inn. Smak til med sitron, sukker, tabasco, salt og pepper.
  4. Settes kaldt fram til servering.
Smaker også godt som tilbehør til spekeskinke, røkelaks, reker...



God søndag!

  

2 kommentarer:

Helena sa...

Jeg ble inspirert så jeg lagde denne til lunsj i går, og det ble riktig godt!! Alle likte.
Fint å få noen nye ideer til brødskiva:)

Lemonia sa...

Jeg elsker eggesalat. Har ikke prøvd med chili før, men det skal jeg sannelig ha i neste gang.