torsdag 20. mai 2010

Marinert Manchego

Manchego ost er blant det først jeg går i butikken og kjøper når jeg ankommer Spania. Mild på smak og bare helt nydelig! Dette er Spanias mest kjente ost, og laget av fåremelk. En fast ost, som kan minne litt om parmesan.

Da jeg var der nede sist, fikk jeg den marinert i et tapas måltid, og nå vel hjemme har jeg prøvd å lage min egen kopi:



Marinert eller ikke - uansett er osten perfekt på tapas-bordet, eller bare som en liten rett gjerne sammen med et god spansk spekeskinke, Pan con Tomate, og et glass vino (tinto)!

Ingredienser: 
  • 250 g Manchego ost (gjerne vellagret)
  • olivenolje - ca 2 dl.
  • 1 ss eddik (gjerne sherry-eddik)
  • 1/2 boks grillet paprika
  • 1 fedd hvitløk
  • 1 ts hele pepperkorn
  • 6-7 stilker frisk timian
  • 10 sorte oliven (stenfri)

Del manchego osten i terninger. Del paprika i små strimler og finhakk hvitløken. Hvis du har store oliven så kan de deles i to. Bland sammen alle ingredisene i en bolle, og hell tilslutt over olivenolje til det nesten dekker osten. Sett i kjøleskap og la stå i minst 3 timer før servering, gjerne lengre.
Kan oppbevares i opptil en uke i en lukket beholder.



1 kommentar:

swimzy sa...

Åhh, denne osten er bare såå god:)
Og denne oppskriften skal absolutt prøves ut:)