torsdag 28. januar 2010

Marokkansk grønnsaksuppe med kikerter




Dette er en av mine soleklare favorittoppskrifter. Jeg lager suppa gang på gang og blir alltid like overrasket over hvor uimotståelig god den er.

Rask å lage, super sunn og veldig god!




I min suppe i dag brukte jeg hermetiske hvite bønner, men man gjerne bruke andre bønner. Finner du flagellot eller favabønner smaker det kjempe godt.
(Kjøper du tørre bønner må de selvsagt legges i vann natten over.)


Ingredienser:
  • 1 ss olivenolje
  • 1 løk - hakket
  • 3 stenger stangselleri  - i biter
  • 3 ts spisskumin
  • 1 boks hermetiske tomater
  • 2 fedd presset hvitløk  (eller ett stort)
  • 6,5 dl grønnsaksbuljong
  • 1 boks kikerter (400g)
  • 150 g hvite bønner
  • 1/2 sitron - zest og saften
  • Salt, pepper
  • En håndfull koriander eller persille


Fremgangsmåte:
  1. Finn fram en stor kjele/gryte. Stek løk og stangselleri sakte i olivenolje, i 5-7 min. Tilsett hvitløk og spisskumin, og stek videre noen minutter.
  2. Skyll kikertene i et dørslag. Ha i tomatboksen, buljong og kikertene i gryta, og skru opp varmen. Krydre godt med salt og pepper. La det småkoke i ca 10 min.
  3. Tilsett de hvite bønnene og saften av en halv sitron. La det småkoke noen minutter til. Smak og tilsett evt mer krydder.
  4. Tilslutt har du litt hakket koriander og sitronzest på toppen. Klart for servering. 
Godt med brød eller rundstykker til!
Jeg har forresten presentert bloggen min på Bloggurat.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den suppa du har bilde av til høyre øverst på bloggen din - hvor finner jeg oppskriften på den? Hva slags suppe er det? Ser ut til å være en mørk kjøttsuppe av noe slag.

Monica sa...

Suppa til høyre er denne du har skrevet kommentar på (marokkansk grønnsaksuppe).
Hvis du mente til venstre så er det en tallerken med lammeskank:
http://monicasoppskrifter.blogspot.com/2010/10/slow-food-lammeskanker.html