tirsdag 20. mai 2014

Salade Niçoise: tunfisksalat fra Nice med vinaigrette

Jeg er ingen storspiser av hverken tunfisk eller ansjosfilet. Når det er sagt, denne franske salaten inneholder begge deler, og jeg elsker den!



Salade Niçoise  (som altså betyr Nice-salat) bringer fram mange gode reiseminner for meg. Spesielt husker jeg en sykkeltur i Provence der jeg bestilte Salade Niçoise til lunsj på en liten, småshabby bistro. Oh là là...det måltidet husker jeg! Ble helt satt ut av en fantastisk versjon av denne salaten. Vanvittig smakfull og fargerik, alle smakene harmonerte. Husker jeg fikk den servert med perfekte smilende egg og nydelig sennepsdressing midt i solsteiken.


Dette er sommermat og noe jeg nå bestiller fast regelmessig når jeg er i på ferie i Frankrike.  Når det er sagt så har jeg smakt utallige varianter av Salade Niçoise også i Nice.
På hotellfagskolen lærte jeg av franske kokker at kokte grønnsaker er fy, fy i denne salaten. Likevel har jeg fått den servert med både kokte aspargesbønner og poteter (selv i Frankrike) , og jeg liker det veldig godt så det har jeg adoptert i min versjon.

Oliven er et must å ha. Det er mange salte ingredienser i denne salaten så du kan ellers være forsiktig med saltet.
Dette er en perfekt lunsj eller middag. Salaten passer også glimrende som tilbehør til et stykke grillet fisk (men da minsker jeg litt på mengden ansjos og tunfisk). Spanderer du et glass rosévin på deg selv så har du et veldig godt måltid på en varm dag!
Jeg nyter denne på Akershus-verandaen min, men i disse varme dager kan jeg jo bare lukke øynene og drømme meg til mitt elskede Frankrike for et lite øyeblikk.




 
Ingredienser:
(2-3 pers)
  • 4 små poteter (nypotet eller amandine)
  • 1/2 pakke friske aspargesbønner (ca 60 g)
  • 2 egg
  • 1/2 rødløk
  • 1 ss kapers 
  • 1/2 salathode (jeg brukte en blanding av hjertesalat, frisée og litt ruccola)
  • 3 tomater
  • 12 sorte steinfrie oliven
  • 6 ansjosfileter (kan sløyfes)
  • 200 g hermetisk tunfisk

Vinaigrette (dressing)
  • 1 hvitløkfedd
  • 1 ts dijonsennep
  • 1 ss rødvinseddik
  • 2 ss hakket gressløklitt sitronsaft
  • litt salt
  • pepper
  • ca 0,5 dl ekstra virgin olivenolje

Ingredienser:
  1. Kutt aspargesbønnene i hver ende og vask potetene (ikke skrell). Kok opp en kjele med lettsaltet vann, og la potetene koke til de er nesten møre (ca 13-14 min). Ha så i bønnene, og la de få koke med i 2 minutter til. 
  2. Kok eggene i 8 minutter og legg dem i en bolle med kaldt vann.
  3. Finn fram en tett boks eller ristebeger, bland alle ingrediensene til dressing sammen unntatt oljen og rist godt. Ha i oljen litt etter litt, mens du rister hele tiden.
  4. Skjær løken i syltynne ringer. Del tomatene i båter. Skyll salaten, riv den grovt og legg den utover et serveringsfat. Tilsett hele aspargesbønner, løk, tomatbåter, oliven og kapers. Del potetene i to eller fire avhengig av størrelse og ha de på fatet.  
  5. Legg tunfisken oppå. Tørk overflødig olje av ansjosfiletene og legg de på toppen. Skrell eggene, del dem i båter og fordel dem utover salaten. Drypp dressingen over salaten. 
Server med godt brød.

Ingen kommentarer: