onsdag 19. februar 2014

Baguette-pizza

Vinterferie eller ikke - noen ganger er det greit å kun bruke et kvarter på maten!  Men noe skikkelig godt skal man jo ha når man benker seg foran tv-skjermen for å se på OL. 
Disse baguettepizzaene satt jeg på bordet en kveld, og da gjaldt det virkelig å kaste seg over brettet for å sikre seg en bit.


Her har dere altså en skikkelig juksepizza! I stedet for å lage en pizzabunn bruker jeg bagetter som bunn. Enklere enn dette blir det nesten ikke, men resultatet blir kjempe godt! Hvis man plutselig er sugen på pizza så er dette en rask og digg løsning (og svir mindre i lommeboka enn hjemmelevert).


Baguettepizza minner meg om noe jeg spiste da jeg var liten. I stedet for pizzadeig bruker jeg altså ferdigkjøpt fransk bagette. Jeg synes det blir aller best med en som er en dag gammel (har du fersk kan du dele den i to og la den ligge på benken og tørke litt ut).
Jeg smører på pizzasaus (hjemmelaget eller ferdigkjøpt) og drysser over masse ferdigrevet mozzarellaost. Deretter er det bare å toppe med det man har lyst på og har i skapet.


Vi lagde to slag. En variant med kjøttboller, karamellisert løk og paprika. Stekt løk er så godt!  I stedet for kjøttboller kan man bruke biter av en god, litt krydret pølse.
Vi måtte i tillegg lage noen med klassikeren vi aldri går lei, nemlig ananas og pepperoni.


For å gjøre det superenkelt så kan du bruke ferdig pizzasaus, ferdig revet ost og innkjøpte pølser og kjøttboller. Eller du kan lage noe av dette selv. Og det
som er ekstra genialt er at alle kan være med og lett lage sin egen favoritt.



 
Ingredienser:
Til kveldsdigg til 2 (6-8 halve skiver)

Finn frem:
  • 1 lang fransk baguette
  • 1/2 porsjon pizzasaus (hjemmelaget eller ferdigkjøpt)
  • Ferdigrevet mozzarellaost
  • Ønsket topping
Jeg brukte:
15 små kjøttboller, 1/4 paprika, 1/4 løk
8 skiver pepperonipølse + 1 ring fersk ananas

Fremgangsmåte:
  1. Skjær løk og paprika i strimler og stek det i olje. Dryss over ørlite sukker, salt og pepper la det bli lett karamelisert (stekes 5-10 min).
  2. Del baguettene i passe store stykker.  Smør på pizzasaus. Dryss over revet ost. Lag halvparten med kjøttboller, paprika og løk. De resterende med ananas i biter og pepperoni.
  3. Stek på et brett i ovnen på 200 grader i ca 10 min.

2 kommentarer:

Nethe Plenge sa...

Kære Monica, det har været en fornøjelse at møde dig og din blog her i forbindelse med #madbloggerudfordringen. Jeg er spændt på, hvad du lægger har fundet ud af at lave :o) Hav en dejlig weekend, med mange gode hilsner fra Danmark, Nethe

Monica sa...

Hei Nethe. Så hyggelig å høre fra deg. Og takk for koselige kommentarer i blogginnlegget ditt!!
Jeg har testet ut en variant av en av dine oppskrifter, skriver om det i neste innlegg. God helg:)
Monica