mandag 9. desember 2013

Pepperkaker

Vi har hatt en fantastisk fin helg som jeg kommer til å huske lenge, og jeg er nødt til å forevige den her på bloggen. 
I adventstiden har vi nemlig fast baketradisjon som har blitt til en skikkelig familiehappening med fullt hus på kjøkkenet. Noen av oss baker og pynter pepperkakehus mens andre kokkelerer opp en god middag i bakgrunnen.


Vi drikker gløgg, kjevler, steker og skravler. Gjentar oss selv utallige ganger med "ikke spis mer deig nå".  Har det så hyggelig at vi glemmer et pepperkakebrett litt for lenge i ovnen. Julemusikken står på full guffe dog i hard konkurranse med black metal.  Med andre ord, en salig blanding og et herlig kaos. Det er sånn jeg liker det.


Og julestemningen begynner å sige inn. Det knitrer i peisen og lukter godt av gode pepperkakekrydder og røkelse. Lysene er tent, og litt røde innslag og granbar har kommet på plass i huset. Og ikke minst, nå har vi fått snø her på Algarheim. Den har vi ventet på!

Etter to dager med juleverksted og pepperkakebaking så avsluttet vi med en fin ake-økt.


 

















Mange har spurt meg om pepperkakeoppskrift. Jeg har funnet en jeg virkelig liker så den deler jeg gjerne. Og hver jul leter jeg etter den, så det er på høy tid å få skrevet den inn her. Jeg har tatt den fra Frokost-TV, og den er Lise Finckenhagen sin.





For å få en god, holdbar melisglasur bruker jeg eggehviter og litt sitronsaft. Den pisker jeg faktisk i kjøkkenmaskin i ca 5 min og da blir den kritthvit og skinnende. Lager den tykk og blander heller ut med ekstra vann etter hvert.




Tenk at det bare er to uker til jul. Og vi skal feire en 2 års dag før det. Mye å glede seg til med andre ord!



Ingredienser:
(til ca 100 stykker)

  • 150 g smør
  • 1 1/2 dl sirup
  • 3 dl sukker
  • 1 1/2 dl fløte
  • 2 ts malt kanel
  • 1 ts malt ingefær
  • 1 1/2 ts malt nellik
  • 1/2 ts malt sort pepper
  • 2 1/2 ts natron
  • ca 8 dl hvetemel

Melisglasur:
  • ca 500 g melis
  • 2 eggehviter
  • 2-3 ts vann
  • 1 ts sitronsaft


Fremgangsmåte:
  1. Smelt smøret i en liten kasserolle. Tilsett sirup og rør sammen. Avkjøl blandingen til lunken og ha den over i en stor bolle.
  2. Tilsett sukker, fløte og krydder. (Vær nøye med kryddermålene). Bland godt.
  3. Tilsett natron blandet med litt av melet. Arbeid inn resten av melet. Deigen skal være litt løs. Pakk deigen godt inn i plast og la den ligge kjølig natten over.
  4. Kna deigen på et melet bakebord. Kjevl den ut og stikk ut figurer. Stek pepperkakene ved 180 grader i 10-12 minutter til de har fin farge. La de ferdigstekte kakene ligge litt på platen før du flytter dem. 
Lag melisglasur ved å piske sammen eggehviter, melis og sitronsaft. Kjør glasuren helst i kjøkkenmaskin på lav hastighet i ca 5 min. Ha iet par ts vann og kanskje mer mot slutten hvis det trengs, men den skal ha ganske tykk konsistens.
Pynt pepperkakene med glasur, Non Stop, Smarties eller det du måtte ønske... 



Riktig goooood førjulstid til dere fine leserne mine!





Ingen kommentarer: