fredag 16. desember 2011

Sjokoladekuler med Vaniljefudge

Matbloggsentralen er en etterlengtet, relativt ny portal som samler oss matbloggerne på ett sted. Der kommer det blant annet jevnlige oppskriftsutfordinger med forskjellige temaer, og for litt siden hadde de en konkurranse om spiselige julegaver. Jeg snappet opp mange bra ideer, og ikke minst oppdaget jeg denne bloggen: Good Cupcakes Good. Her fant jeg mye søtt og godt, og det er perfekt nå som jeg driver med konfektvarianter nesten daglig. 

Jeg ble inspirert til å prøve meg på Vaniljefudge for aller første gang.  Vaniljefudge minner meg veldig om jul, det vil si 2.juledag hos min bestemor, for i stua hennes sto det alltid masse små godteboller med vaniljefudge (og mokkabønner).




Dette var ikke vanskelig å lage, men det er ganske lang koketid og mye røring som skal til. Det skulle være glukose i oppskriften (som kan kjøpes på apoteket), men det hadde jeg ikke for hånden da jeg satt i gang, så jeg byttet det ut med lys sirup,  og det gikk helt fint.



Her snakker vi skikkelig, skikkelig søtt. Og veldig godt! Vaniljefudgen kan skjæres opp i firkanter. Men jeg har delt ut mesteparten i gave, og de gjorde jeg ekstra stas på og rullet til kuler, dyppet i mørk sjokolade og deretter pyntet med gullkuler.

Ingredienser:
  • 650 g sukker
  • 5 dl kremfløte
  • 50 g smør / melange
  • 50 g hvit sjokolade
  • 1 ts flytende glukose eller 1 ts lys sirup
  • 1 vaniljestang

Fremgangsmåte
  1. Bland sukkeret og fløte i en stor kasserolle. Dette skal varmes opp helt til sukkeret er oppløst. Ha i frøene fra en hel vaniljestang. De skrapes lettest ut med baksiden av en teskje.
  2. Når sukkeret og fløten er flytende tilsetter du smøret og flytende glukose eller, som jeg, lys sirup. Dette skal kokes opp til det får en tykk og brunt konsistens. Det er lurt å røre nesten hele tiden så sukkeret ikke blir brent i bunnen. Røra mi tyknet etter ca 25 min, og jeg kokte den i totalt 30 min.
  3. Neste steg er å piske røren tykkere. Dette må du gjøre i 15 minutter for at fudgen skal stivne ordentlig. Jeg brukte min kjære Kitchen Aid som sto og pisket for seg selv mens jeg ryddet opp. Etter 7 min tilsetter du den hakkede hvite sjokoladen. (Grunnen til at du må vente 7 minutter er fordi røra har da rukket å bli kaldere slik at sjokoladen ikke brenner seg). Røra er fortsatt varm nok til at sjokoladen smelter. Tilslutt heller du røra i en langpanneform dekket med bakepapir og setter den i kjøleskapet. 
  4. Etter et par timer er vaniljefudgen klar til å kuttes opp. Bruk en god kniv og del den opp i biter (ca 1,5 cm x 1,5 cm.) Eller gjør som meg, rull den ut til kuler, dypp i smeltet kokesjokolade og pynt med det du har lyst til.

En bit (eller to) av gangen er nok:)

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Hei,
hvordan unngår du at karamellene sukrer seg når? mine sukrer seg alltid hvis jeg rører :(
Hilsen Ingrid

GoodCupcakesGood sa...

Så flott at du likte mine vaniljefudgekuler med sjokolade! Og kjempefint at du linker videre til meg. Tusen takk!

Hjemme hos meg sa...

Hei!
Dette så godt ut :)
Og må visst titte mer her også for her tror jeg det er mye som må prøves ;)
HA EN FIN SØNDAG!!!
Klem Anette