søndag 18. desember 2011

Fløtekarameller

Julegodteri-bonanzaen fortsetter her i huset. Etter all sjokoladekonfekten vi har laget, så var det på tide med noe annet, og valget falt på karameller. Dette har jeg ikke laget siden jeg var liten jente!


Disse ble vi kjempe fornøyd med. De har god fløtekaramellsmak og ikke minst er de passe myke i konsistensen.

Som den mat-nerden jeg er, synes jeg ting som karamellkoking er skikkelig gøy. Den største utfordingen (for meg ihvertfall) ligger i å smelte sukkeret uten at det blir brent. Det er en kunst i seg selv og krever riktig temperatur og masse tålmodighet. Trikset er å smelte det relativt sakte og ikke røre så mye. Og jeg synes det er lettest å bruke en dyp stekepanne enn jerngryte, for grytene blir så veldig varme og er vanskeligere å kontrollere.


Karamellene har kort koketid, til gjengjeld skal det boblekokes skikkelig. Jeg holdt disse helt "plain", men en annen gang skal jeg drysse litt havsalt over for det tror jeg kan bli superdigg, det også...


Karamellene pakket jeg i cellofan (kjøpt i bokhandel).
 
Ingredienser:
(ca 50 karameller)
  • 500g sukker
  • 200g smør (eller Melange)
  • 2 dl kremfløte
  • 1 vaniljestang
  • 50 g kokosfett

Fremgangsmåte:
  1. Smelt sukkeret til karamell. Hold ganske lav temperatur og bruk en gryte eller en stekepanne med høye kanter. Prøv å ikke røre så mye for det lager klumper. Det er bedre å riste eller helle litt på pannen.
  2. Kok opp fløten sammen med frøene fra vaniljestangen. Når alt sukkeret har smeltet, så heller du den varme fløten forsiktig over karamellen. Rør godt om med en tresleiv. Tilsett smøret (det vanlige), og kok opp massen. La det hele koke skikkelig i 5 min. Her skal det boblekoke, og dette gir den fine, passe myke konsistensen på karamellene. Dermed kan du droppe den berømte kuleprøven.
  3. Trekk karamellen til side, og rør til slutt inn kokosfettet. Her må det røres grundig for at det skal blande seg helt inn. Hell karamellmassen over i en liten form kledd med plastfolie eller bakepapir (min var 18x26). Avkjøl karamellen i en 1-2 timer før du skjærer den i passende biter. Pakk gjerne hver bit inn i cellofanpapir. Oppbevar kjølig.

Søt, spiselig julegave med bra holdbarhet

Oppskriften er av Lise Finckenhagen, oppdaget via Hannes Lille Verden her.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei.
Flott blogg med masse spennende:-) Det var oreokulene som fanget oppmerksomheten min og de smakte alt for godt.
Ps. Om du ikke vil ha brentsmak i sukker som skal bli karamell, må du ha noen dråper vann i sukkeret. Blir alltid bra:-)
L-H

Karina sa...

Kjempefin oppskrift og nydelige karameller. Lurer bare på en ting, hvor lang tid brukte du på å smelte sukkeret og hvor sterk styrke brukte du på ovnen. I frykt for å svi sukkeret brukte jeg 7 av 15 og da tok det over en time å smelte sukkeret. Kan det gjøres raskere og på sterkere styrke uten å ødelegge sukkeret?

Monica sa...

Hei Karina!
Takk for at du stakk innom:)
Jeg tok ikke tiden, men tipper det tok en god halv time på styrke 4 av 9. Men det er mange ting som spiller inn, for eks komfyren og gryta du bruker. (Jeg brukte en dyp stekepanne fra Jamie Oliver serien) Dette tar litt tid, ja, og gjelder å holde øye med det jevnlig...