onsdag 22. september 2010

Frokost Smoothie

Jeg pleier ofte å starte dagen med en sunn smoothie. Det er en bra kickstart! Gir energi og så liker jeg å vite at jeg får i meg en god porsjon frukt og vitaminer.
Dagen her hjemme starter som regel grytidlig -i min oppfatning i hvertfall (dvs seks tallet på klokka). Da er det perfekt å ha noe "å gå på" i morgentimene, før man etterhvert får satt seg ned å nyte avis og en kopp kaffe.



Man kan jo bruke omtrent hva som helst av frukt. Jeg havner ofte på en kombo med blåbær, frisk ananas og banan, og har i litt eplejus og/eller yoghurt. Den lages på ca 30 sekunder. Friskt og sunt!

Dagens smoothie ble littegrann annereldes, bare fordi jeg hadde kjøpt druejus. Jeg hadde dessuten i noen mynteblader fra verandakassen som sang litt på siste verset. Må brukes mens man kan. (Men dette er kun for mynte-elskere og kan fint droppes). 

Ingredienser til Dagens druesmoothie: 
  • 1/2 dl frosne blåbær
  • 1/2 banan
  • 1 dl druejus
  • 1/2 dl yoghurt naturell eller kulturmelk
  • 2 friske mynte blader  - finhakket (kan sløyfes)

Kjør alle ingrediensene i en blender/hurtigmikser til en jevn blanding.
Dersom du ikke har frossen frukt kan du bruke noen isbiter for å få riktig konsistens og kald drikke.  For en mer fullverdig frokost kan man tilsette 1 ss havregryn eller litt müsli.

Ingen kommentarer: