søndag 4. april 2010

Silkemyk Potetmos

De fleste har vel sin egen måte og lage potetstappe på, men jeg vil gjerne tips om mitt mosejern! Det har vært en bra, liten investering, for det gir virkelig en luftig mos på nullkommaniks.

Posevarianter blekner i forhold til hjemmelagd potetmos. Det handler bare om prioritering i hverdagen, for potetene koker seg selv og så er det jo bare et par minutter med røring som skal til. Supert potet-tilbehør som passer til det meste:)
  
Til 2
Ingredienser:
(Her må man røre og smake seg fram, så alt er circa mål)
  • 5 poteter (ca 400g)
  • 1 dl fløte
  • 0,5 dl lett melk
  • 3 ss smør
  • salt, pepper, muskat


  1. Ta ut fløten og smøret av kjøleskapet så det blir romtemperert.
  2. Skrell potetene og del dem i store biter. Kok i lettsaltet vann til de er møre, ca 20 min. Hell av vannet.
  3. Legg potetbitene over i mosejernet og klem ut med en bolle under. Ha i omtrent tre spiseskjeer med potetbiter av gangen.
  4. Hell potetmassen tilbake i kjelen og ha i smøret i små klumper. Legg på lokk i noen minutter og la det smelte inn. Sett på lav varme og ha så i fløte og melk. Rør inn til passe konsistens mens det varmer seg opp igjen. Smak til med salt, pepper og littegrann nyrevet muskat.
Til fest må det være mandelpoteter. Da hopper jeg over melken og har i evt i littegrann mere fløte. Det skal dessuten være dobbel porsjon med smør. Ikke noe for superslankere, men oj så godt!!

3 kommentarer:

Kjersti til hverdags sa...

Kjempegodt! Til fest har jeg lært av mannen min at vi rett og slett koker potetene i kremfløte! Det lærte han på et matkurs jeg ga han i gave på Bølgen & Moi. Jammi! Hva med å treffes snart i vårværet?

Anonym sa...

Har du prøvd å ha bittelitt trøffelolje i mosen? Kanskje helst uten muskatt og i festmosen.. Det er nyyyydelig :)
Fin side!

Mvh Stine

Monica sa...

Takk for tipsene. Skal så absolutt prøves ut! :)