onsdag 28. april 2010

Ratatouille

Dette er en klassisk grønnsaksstuing fra Provence. Sunn og full av gode smaker! Jeg synes det passer til det meste, kanskje ekstra godt som tilbehør til lam og fisk. Det er også godt å ha sammen med litt pasta.


Da jeg var 19 år flyttet jeg til Lyon, bodde hos en fransk familie og passet på tre små jenter. På søndager var det alltid stor familielunsj og det sto ofte et stort kjøttstykke og en ratatouille på bordet, à la denne...
 
Bon appétit!


(Som grønnsakstilbehør til 4)
Ingredienser:
  • 1 stor aubergine
  • 1 stor løk
  • 1 squash
  • 8 flådde tomater
  • 1 grønn paprika
  • 0,5 dl olivenolje
  • 3 fedd hvitløk
  • 1 laurbærblad
  • 1 ts tørkt timian
  • Frisk basilikum
  • Rikelig med salt og littegrann pepper
Fremgangsmåte:
  1. Skjær auberginen i skiver. Dryss litt salt på skivene og la de ligge å trekke på kjøkkenpapir i 10-20 min. Skyll så av saltet.
  2. Skjær løk i store båter. Del squashen på langs og så i skiver. Skjær paprika i strimler og auberiginer i store biter.
  3. Begynn med å steke løken blank i olje i en gryte. Tilsett resten av grønnsakene og la de frese til de blir møre.
  4. I mens kan du flå tomatene. Da er det lettest å ha tomatene i fosskokende vann. Koke (en etter en) i omtrent ett minutt, og så legge over i en bolle med iskaldt vann. Da blir det lett å ta av skallet. Skjær så tomatene i 4 båter hver og ha over i gryta. Tilsett også timian, salt, pepper og laubærblad. Kok under lokk i 5 min.
  5. Ta av lokket og la det trekke videre i ca 15 min til det meste av væsken har fordampet. Grønnsakene skal være myke, men ikke ihjelkokte. Ha litt hakket basilikum over ved servering.
Voilà!



Dette er en autentisk og rustikk versjon.
Til selskap så gjør jeg det av og til litt annerledes, for da serverer jeg en liten porsjon under et kjøttstykke og vil at det skal være en sterk smaksbombe.
Kutter alle grønnsakene i terninger i stedet, har i litt tomat puré, litt sukker og dessuten gul og rød paprika for fargenes skyld. Da lar jeg det også koke litt kortere for å beholde mer av formen på grønnsakene. Muligens ikke like autentisk, men godt på denne måten også!
 

1 kommentar:

swimzy sa...

Jeg har lenge tenkte jeg skulle prøve ut dette og nå skal jeg prøve ut denne versjonen!! Takk for at du deler oppskriften:)