onsdag 17. mars 2010

Karamellisert ananas med is

Enkelt og uimotståelig! 
En forsmak på vår og sommeren med smak av bølgebrus og karibbiske strender...
 


Vi spiser ikke dessert så veldig ofte, for vi er nok mer glade i salt mat enn søtt. Når vi har fisk til middag derimot vanker det gjerne noe søtt etterpå for da har man ofte litt mer plass i magen.

Denne enkle desserten fikk jeg servert første gang hos min gode venninne Johanna. Etter det har jeg laget det mange ganger.  Det er kjempe godt å servere den friske ananasen varm sammen med is.
Ananasbiter dyppes i en blanding av brunt sukker og kanel og stekes lett. Jeg pleier å se an hvor moden og søt ananasen er. Noen ganger trenger den ikke så mye sukker, kun litt for å få til karamelliseringen, mens andre ganger har den godt av mer hjelp.

Alle typer vaniljeis kan passe til, men som Johanna sier: smaker aller best med Mövenpicks valnøtt is. Takk for oppskriften, snuppa!




Ingredienser:
  • Frisk ananas
  • Brunt sukker
  • Kanel
  • Smør
  • Is
  1. Del ananasen først i ringer. Så deles hver ring i litt store "munnfull" biter.
  2. Bland litt brunt sukker med kanel i en bolle. Mengden avhenger av hvor mye man lager, men circa 1 del kanel mot 10 deler sukker. Dypp ananasbitene i blandingen så de dekkes av et tynt lag på hver side.
  3. Smelt smør i en grillpanne (eller stekepanne), og stek bitene i ca 5 min på hver side.
Server med vaniljeis!

1 kommentar:

Maria sa...

Mmmmm... Dette ser fantastisk ut :)