fredag 26. mars 2010

Fenomenal Fredagspizza

Dette er et av mine hemmelige kort. Etter mange års prøving føler jeg nemlig at jeg har funnet en glimrende måte å lage pizzabunn på. Komplimentene pleier å hagle når denne pizza'n står på bordet:)

Dette er et forsøk på en italiensk variant med tynn, sprø bunn. Hemmelighetene bak bunnen er:
  • Elt deigen lenge. Da blir det lettere å kjevle den tynn
  • Steke på max temperatur helt nederst i ovnen.


Ingredienser
til pizzadeigen
(Gir 1 pizza til 2 personer)

  • 20 g gjær (fersk eller tørr)
  • 1,5 dl lunkent vann
  • 4 ss olivenolje
  • 1 ts salt
  • ca 5 dl hvetemel

Tomatsaus
  • 1 boks hermetiske tomater
  • 2 ts olivenolje
  • 2 ts tomat puré
  • 1 fedd finhakket hvitløk
  • 1-2 ts oregano
  • 1 ts balsamico eddik
  • 1/4 ts sukker
  • salt, pepper

  • Ønsket fyll. Favorittfyllet mitt om dagen er: pepperoni pølse, cherrytomater, ananas biter, litt rødløk i tynne skiver og noen delte sopp. Skinke er også godt i. Pluss en blanding av mozzarella og vanlig gulost.

Fremgangsmåte:
  1. Løs gjæren opp i lunket vann. Tilsett olivenolje og salt. Ha i litt av hvetemelet og bland det inn. Rør inn litt og litt mel etter hvert så du tilslutt ender opp med en glatt og smidig deig. Kna deigen på melet bakebord i 10 -15 minutter. Den skal ha myk konsistens. Dekk til med et klede og la den heve på et lunt sted i en time. 
  2. Lag tomatsausen mens deigen hever. Fres hvitløken i olje i 30 sek. Ha så i de andre ingrediensene og la sausen småkoke i en 20-30 min. Smak evt til med balsamico eddik.
  3. Kjevle deigen ut så tynt du bare klarer og ha den på et stekebrett kledd med bakepapir. Lag noen gaffelmerker i bunnen og i kantene. Fordel tomatsausen utover og legg så på det fyllet og osten du vil ha. (Tomater og andre "våte" ingredienser må rennes godt av). Tilslutt skal det krydres, dryppes litt olivenolje over pizza'n (og kantene), og drysses oregano over.
  4. Stek nederst i ovnen på 250 grader til den ser ferdig ut og bunnen er sprø. (Det tar omtrent et kvarter)


I Italia legger man på ost før andre ingredienser. Jeg gjør det litt avhengig av fyll og hvilken type ost jeg bruker. For eks med en klassisk og mer norsk kjøttdeigspizza er det bedre å avslutte med ost. Men jeg synes at det smaker best å ha på ost på først hvis man lager en med for eks parmaskinke og ruccola.

God helg!

5 kommentarer:

Kjersti til hverdags sa...

Den så fenomenal ut!

Anonym sa...

Den så god ut!! Skal sette deigen nå:):)
Henriette

Espen Nersveen sa...

Hjemmelagd pizza er jo alltid en suksess, dog spises den som regel på søndager her i huset. Et godt utsagn kan jo ikke gjentas for ofte så jeg sier som Jan Vardøen sa i Masterchef. Pizza er litt som sex, selv om det er skikkelig dårlig så er det litt godt allikevel. hehe. :-)

Unknown sa...

Eg må innrømme at eg har ein forkjærlighet for tjukke botnar, men her må eg seie eg vart freista til å prøve pizza med tynn botn att:o)

Anonym sa...

Den så jævlig digg ut!!