torsdag 4. februar 2010

Pasta med reker i fløtesaus

Dette er vel det nærmeste jeg kommer min "signature dish". En gammel favoritt som har fulgt meg i alle år og som jeg har laget utallige ganger. Denne retten er virkelig "tasty" og dessuten superenkel og rask å lage! Her snakker vi rene, gode smaker, og ikke minst en silkemyk, kremet saus.  
 

En real pasta rett, men vil du ha litt mere grønnsaker i så er aspargistopper et godt valg!



Ingredienser:
(til 2-3 pers )
  • 1-2 fedd hvitløk
  • 1 dl hvitvin (kan ersatttes med rekelake)
  • 1 boks grovhakkede hermetiske tomater
  • 1,5 dl fløte
  • ca 200 g pillede reker
  • En håndfull basilikumblader (eller 1 ts basilikumkrydder)
  • Salt og pepper
  • 0,5 ss olivenolje
  • 300 g pasta  (f. eks Penne eller Farfalle)
  • Revet parmesanost

Fremgangsmåte:
  1. Finhakk hvitløk. Ha olivenolje i en kjele. Fres hvitløken raskt, men ikke la den bli brun. Ha så i hvitvin (eller rekekraft). La det koke godt inn og redusere seg til circa halvparten (5 min).
  2. Tilsett tomatboksen og krydder. Småkok i 5-10 min.
  3. Sett pasta til koking.
  4. Ha fløte i tomatsausen, og la det koke seg inn noen minutter til. Hakk frisk basilikum, og rør den inn i sausen.
  5. Skru av varmen. Tilslutt har du i rekene, men sørg for at det ikke koker. De skal bare bli varme i sausen.

Serveres med pasta al dente. Godt med nykvernet pepper og litt revet parmesan på toppen.
Buon appetito!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hva mener du med - saft lime 1/2? Mener du av en flakse konsentrert lime saft (aner ikke hvordan en eventuelt flaske lime saft ser ut eller mengde i en flaske) eller mener du menge saft en får fra en håndpresset lime frukt altså halvpartet av den saften?

Monica sa...

Hei. Det skal ikke være lime i denne pastaoppskriften. Mener du en annen oppskrift?
Vanligvis når jeg skriver limesaft, mener jeg at man skal skvise ut saften av en frisk lime. (Jeg bruker aldri noe på flaske).
Monica

Anonym sa...

Var fin denne. Brukte krepsehaler i stedet men enkelt og godt :)