søndag 1. juni 2014

"Hamburger- is"

For et vær vi har på Østlandet om dagen! Nesten så jeg må klype seg i armen hver morgen jeg våkner til enda en dag med strålende sol og kan starte dagen i shorts.


Denne søndagen var helt uten planer. Det er godt å ha noen sånne dager uten stress, tidskjema og mye på planen som skal utføres eller handles inn. Likevel merker jeg vi ofte får gjort masse, dratt på spontane besøk eller fikset noe hjemme.
 
I dag føles det kanskje ikke som vi har gjort stort, men når jeg tenker etter så har da samboeren snekret to store urtekasser, vi har luket og vannet, vært på en lang gåtur, en sykkeltur litt senere, tegnet, lest mange bøker, ryddet, badet, plukket massevis av markblomster, laget og spist en kjempe god middag fra bunnen og ikke minst fortært disse gode isburgerne da!

 
En isburger på en vam dag smaker godt kan dere tro! Den består av is + kjeks + strøssel som klemmes sammen. Dette tar  maks  5 minutter å lage, og det er stooor stas for barna når de kan få være med.


Her ser dere søte barnehender dyppe isburgerne i strøssel. Fint når det er null problem for en 4-åring å lage dette helt selv, for så med stolt mine servere lillebror og pappa.



Disse må stå litt i fryseren etter de er satt sammen så de stivner. Så er det bare å spise, gjerne ute i det fri, for litt søl må man nesten regne med...
 


Til 4 isburgere

  • Vaniljeis - eller en annen type du liker 
  • 8 kjeks  (jeg bruker Maryland Cookies)
  • Kakestrø 
  1. Ta ut isen 5-10 min i forkant så den blir litt myk.
  2. Legg en kule is mellom to kjeks og klem sammen.
  3. Strø på kakepynt i kantene og legg isburgeren tilbake i fryseren til de stivner. (Vi orket ikke vente lenger en et kvarter)
Vips har du en isburger!


Dette tipset plukket jeg opp i Juksekokeboka til Susanne Kaluza

Ingen kommentarer: