lørdag 11. mai 2013

Mine kjøttboller

I dag kommer en oppskrift på kjøttboller som er en gjenganger hos oss når vi har selskap. 
Nesten ved hvert eneste lag ender dette opp med å bli vinneren på buffeten.


Jeg får en gode del e-poster og har desverre ikke klart å svare på alle på den siste tiden, men jeg har registert noen tilbakevendene henvendelser som jeg har tenkt til å ta for meg fortløpende. Det jeg har fått aller mest spørsmål om er gjestemat, eksempler på å sette sammen menyer, tapas, buffeter, koldtbord osv. 

Jeg tenkte derfor starte opp med å dele denne oppskriften som virkelig er min redning når jeg skal invitere til store lag. Har ikke tall på hvor ofte jeg har laget disse kjøttbollene. Det er en enkel oppskrift med rene smaker. De er litt sånn som "alle" liker.  Gang på gang har jeg fått skryt om hvor gode de er. Og selv tenker jeg i mitt stille sinn, at folk skulle bare visst hvor lette de er å lage.


Disse kjøttbollene får veldig fin og saftig konsistens, og blir ikke som kompakte ping pong baller. Jeg tror cluet er å bruke loff. Litt som det amerikanske "meatloaf" prinsippet.

Kjøttbollene har jeg hatt med i alt fra vennefester til familiebursdager (og som regel lager jeg for få). De kan serveres i en tomatsaus, eller i pesto. (Har du italiensk tilbehør så ha i litt tørket oregano og en håndfull revet parmesan ost i farsen). Oftest lager jeg denne helt pleine versjonen. Man kan nesten ha hva som helst ved siden av. Sist hadde vi tabbouleh og yoghurtdressing.  

Vil du noe som er bankers på buffeten på 17.mai så lag kjøttboller! Disse kan man fint lage i forveien, fryse ned og varme opp.

Ingredienser:
(til 6-8 pers som del av et tapasbord)
  • 800 g karbonadedeig
  • 200 g svinekjøttdeig
  • ¼ loff uten skorpe
  • 2 ½ dl H-melk
  • ½ finhakket løk
  • 1 fedd hvitløk, finhakket 
  • en liten håndfull fersk, finhakket persille
  • litt revet muskatnøtt
  • 1 ts salt
  • ½ ts pepper
  • Til steking:

Fremgangsmåte:
  1. Ha loffskiver (uten skorpe) i en bolle, og hell over melk. La det stå og trekke i ca 10 min. I mens blander du sammen alle de andre ingrediensene i en stor bolle. 
  2. Finn fram bollen med loff og klem ut væsken. Smuldre opp loffskivene over i farsen, og kna alt godt sammen.
  3. Form passe store kjøttboller (litt mindre enn instinktet pleier å være en god pekepinn). Stek de gyllenbrune i en stekepanne i flere omganger. Jeg bruker raps eller solsikkeoje til steking og har en liten klump med smør (el margarin) mot slutten for smak og farge. Ha de tilslutt over i en ildfast form.
Kjøttboller kan man jo variere med uendelige smaker som ulike urter. Vil du ha de mer spicy kan du ha i en hakket rød chili. Men det er faktisk disse helt enkle som jeg lager oftest fordi passer til små, store, enkle og mer avanserte eller kresne ganer.

Ingen kommentarer: