fredag 7. september 2012

Cæsarsalat med kylling og bacon


Jeg blir aldri lei av Cæsaralat, verdens kanskje mest spiste salat. 
Selv om sommeren er litt på hell så er dette helt perfekt å ha til lunsj (for ja, jeg nekter å innrømme helt at høsten har kommet).
Jeg elsker kombinasjonen med frisk salat, sprø krutonger og store, rause skiver av parmesanost. Og har man i litt grillet kylling eller baconbiter sånn som i denne oppskriften, så blir det en fullverdig middag.

For meg har Cæsarsalat vært litt sånn typisk lunsjrett jeg bestiller ute. Men når jeg lager den selv på mitt eget kjøkken får jeg jo dressingen akkurat som jeg vil ha den, så egentlig skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg ikke lager det oftere. Tror kanskje det er fordi jeg tenker at dressingen er litt jobb. (Røre, røre, røre). Men når det er sagt, er jo det faktisk det eneste som tar tid med denne retten. Resten går av seg selv.
 
Og uansett er det verdt å lage denne knallgode dressingen her!
(Oppskriften er fra en London venninne).


Ingredienser til 4:  
  • 2 stk romanosalat (evt 4 hjertesalater)
  • 1 grillet kylling
  • 100 g bacon
  • 100-150 g Parmesanost
Til krutonger:
  • 3 skiver loff (eller annet brød)  - gjerne en dag gammelt
  • 1 fedd hvitløk (valgfritt)
  • Olivenolje
Dressing:
  • 2 eggeplommer
  • 2 fedd hvitløk
  • 2 ts dijonsennep
  • 1/2 ts worcestershire sauce
  • 1/2 sitron
  • 2 dl olivenolje
  • 3 ansjosfileter
  • en stor håndfull med revet parmesan
  • 1/4 ts kayennepepper
  • 1/4 ts salt
  • Litt grovkvernet pepper



Fremgangsmåte:
Dressing:
  1. Pisk eggeplommene i en glass eller metallbolle. Finhakk hvitløk, og rør den i. Rør deretter inn sennep, worcestershire sauce og så saften av en halv sitron. 
  2. Pisk i olivenolje på denne måten: først bare noen dråper, deretter litt og litt olje i en tynn stråle. Sørg for å piske hele tiden, til dressingen er passe tykk. (Den skal være som en flytende majones).
  3. Mos ansjosfiletene med en gaffel, og rør disse inn, samt finrevet parmesanost. Smak til med salt og pepper.
Salaten:
  1. Skjær brødet i grove terninger. Til krutonger er det fint å bruke gammel loff/ brød. Har du bare ferskt så kan du skjære det i skiver og legge på benken så de tørker litt ut. Rist brødet sammen med hakket hvitløk og godt med olivenolje i en stekepanne.
  2. Del bacon i små biter og stek det sprøtt.
  3. Vask salatbladene og riv de i store biter, og ha over i en salatbolle. Hell over litt under halvparten av dressingen og bland inn. Plukk kyllingen og del den i strimler (lettest med hendene). Ha over i bollen.
  4. Skjær parmesanosten i tynne skiver, og ha i bollen. Dryss over krutonger og bacon. Drypp litt mer dressingen over salaten. Resten server jeg ved siden av.

Jeg liker salaten som den er uten for mange ingredienser, men av og til har jeg et posjert egg på toppen. 

2 kommentarer:

Camilla76 sa...

Ja, cæsarsalat er gøtt:) har aldri prøvd å lage dressing sselv. men nå skal jeg det!! Grønnsaksuppe og fårikal kan vente til senere når været snur:)

Monica sa...

Enig, Camilla.
Men nå tror jeg at jeg begynner å bli klar for grønnsakssuppe faktisk, så straks kommer det en ny oppskrift på det som jeg har prøvd ut:)