tirsdag 19. juli 2011

Lun potetsalat med vinaigrette

Dette er pappas nye sommer "hit", og den er dødsgod!



Jeg må nok innrømme at jeg er litt kresen når det gjelder potetsalat. For det første kan jeg rett og slett ikke fordra ferdigkjøpte versjoner. Det er fordi jeg har til gode å finne en i butikken som jeg virkelig synes er god. For det andre smaker de fleste altfor mye av majones.  Så stort sett holder jeg meg til en tradisjonell variant med epler og rømmebasis, som jeg har lagt ut oppskrift på før her.

Potetsalat er helt supert nå på sommeren, og i disse dager da grillen benyttes ekstra flittig så er det godt å variere tilbehøret. Nå bytter jeg ofte ut den tradisjonelle potetsalaten med en lettere variant, med oljedressing av enten balsamico eller sennep. 


Denne lune salaten har blitt den store slageren i år, med nydelig kremet sennepsdressing. Anbefaler å bruke Mandel eller Amandinepoteter for aller best resultat!

Ingredienser:
  • ½ kg poteter
  • 4 redikker
  • 2 vårløk
  • 1 toppet ss dijonsennep
  • 1 ts sukker
  • ca 0,75 dl olivenolje
  • 2-3 ss saft av en sitron
  • Salt og pepper

Fremgangsmåte:
  1. Kok potetene i saltet vann (med eller uten skall velger du selv). Ta de av rett før de er gjennomkokt.
  2. Visp sammen sennep, sukker og saften av en liten sitron. Hell i oljen i en tynn stråle mens du pisker til dressingen får fin konsistens. Smak til med salt, pepper og evt mer sitronsaft. 
  3. Hell vannet av potetene. La potetene kjøles av litt (eller skyll de raskt i kaldt vann hvis du har dårlig tid). Del potetene i fire og vend dem inn i dressingen. Del reddiker og vårløk i skiver, og bland også dette inn i salaten. 
Potetsalaten skal serveres lun.

Ingen kommentarer: