tirsdag 29. mars 2011

Reinsdyrfilet med viltsaus

Reinsdyr med rosenkål, viltsaus, sopp og rørte tyttebær er en av familiens faste selskapsmiddager. Tradisjonelt sier du? Javisst!


Denne middagen pleier vi å ha i julen. Men sist søndag fikk vi lyst på en ordentlig, siste vintermiddag og slo vi til med innkjøp av fersk reinsdyrfilet. I og med at vi kjøpte en liten filet for 2 ble det ikke mye kraft, og dermed brukte vi en pose ferdig jukse-viltsaus. Denne pimpet vi opp med einebær, rømme og brunost, og selv om dette ikke er helt i min anti "ferdigpose-ånd", så må jeg si at den ble skikkelig god, og ikke minst perfekt til å knuse potetene i!

Ingredienser:
  • Reinsdyrfilet - for eks 150 g per pers
  • Viltsaus på pose
  • 6 einebær
  • 3 tykke skiver geitost
  • ca 3 ss seterrømme
Pluss tilbehør: Sopp, brokkoli og/eller rosenkål, kokte poteter og tyttebærsyltetøy (eller rognebærgelé).

Fremgangsmåte:

  1. Ta ut kjøttet en liten stund før du setter i gang. Renskjær fileten om nødvendig og gni den inn med et par knuste einebær, salt og pepper.
  2. Ha olje i en panne og brun kjøttet raskt på høy varme (1-2 min). Legg fileten i en ildfast form, og stek videre i ovn på 160°C. Det tar ca 3-6 min (dette er avhengig av størrelse på fileten,  - for oss ble det ca 4 min for 400g). Våg å kjøre på kort steketid for rosa, perfekt resultat. Hvis det er en liten, tynn filet kan den også stekes ferdig bare i stekepanne. Pakk kjøttet i folie og la det hvile i ca 10 min. Kok ut stekepannen og spar på kraften til å ha i sausen tilslutt. 
Lag saus etter oppskrift på posen, litt av vannet erstattes med rømme. Ha i masse nykvernet pepper, 4 knuste einebær, geitost og evt en liten dæsj konsentrert solbærsaft hvis du har. Tilsett evt kraft fra kjøttet.Server med lettstekt sopp, kokt brokkoli eller rosenkål, kokte poteter og nyrørte tyttebær.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nydelig!