onsdag 3. november 2010

Marilenas Salat

Min gode venninne Marilena som er fra Athen har komponert denne salaten og servert den til meg mange ganger. Nå bor vi altfor langt unna hverandre, så da må jeg lage den selv.



Salaten er lett å lage. Den  smaker utrolig godt og passer bra som middag (men den kan også passe like fint til lunsj eller som en liten kveldsrett) . Du kan sløyfe eggene, hvis du ikke er så glad i det.


Jeg har laget en litt egen versjon når det gjelder dressingen. Marilena bruker nemlig en pose med ferdig Cæsar salat og tar den dressingen som følger med som utgangspunkt. Så fyller man bare på med litt på med ekstra sitron, litt fløte/rømme og chilisaus. Det funker fint, men her er min fornorskede variant:

Ingredienser til 3:
  • 2 hoder hjertesalat
  • 1 pk bacon
  • 150 g m Cheddar ost
  • 4 store tomater
  • 1 boks mais
  • 2 egg
Dressing:
  • 1 dl rømme
  • 1 ss majones
  • 1 ss chilisaus
  • 1 dråpe tabasco
  • 1-2 ts sitronsaft
  • Salt, pepper

 Fremgangsmåte:
  1. Del baconet i brede, store biter og fres i en stekepanne til det er gyldent. Ta ut og legg over på kjøkkenpapir så noe av fetter suges ut. Hell vannet av maisboksen og stek maisen i den sammen pannen i ca 5-7 minutter på middels varme. Da får den en ekstra god smak, nærmest som popcorn. Ta ut og sett til avkjøling.
  2. Kok eggene i rundt 8 min til de nesten er hardkokte.
  3. Bland sammen alle ingrediensene til sausen i en stor salatbolle. Snmak til med salt, pepper og eventuelt ekstra sitronsaft.
  4. Vask salaten og riv den i store strimler og bland inn i dressingen. Ha deretter i tomater i store biter, ost i små terninger, bacon og mais. Ta skallet av eggene, del dem i fire båter og legg på toppen av salaten.

 Spises med godt brød til!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg smakte noe lignende hos en venninne en gang. Skikkelig godt!

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Kjersti til hverdags sa...

Åh, den så kjempegod ut Monica og jeg skal prøve den. Blir så glad for nye gode salater. Hyggelig å se deg i dag! Sees snart. :-)

swimzy sa...

Åhh, dette ser nydelig ut:)

Mitt Krypinn sa...

Dette så veldig fristende ut ja.
Som vanlig masse inspirerende og fristende oppskrifter her.

P.S Det ligger an award å venter på deg inne hos meg.