tirsdag 12. oktober 2010

Slow Food: Lammeskank

Braiserte lammeskanker er stilig å servere og smaker utrolig godt. På søndag hadde jeg en forsinket bursdagsfeiring og da sto dette på bordet. Helt perfekt som gjestemat! Litt jobb i forkant bare og så passer den seg selv.


 
Dette er den nederste delen på lammelåret som egentlig er veldig seigt, men hvis det får bake lenge i ovnen så blir det sjeldent mørt og smaker nydelig.
Rustikk og røft!
 

Smaker godt med litt potetstappe (oppskrift her) og kanskje noen aspargesbønner til. Komplementene haglet i hvert fall da jeg serverte det her hjemme.
 
Lammeskankene må brunes først, og deretter er steketiden i ovn på rundt 2 1/2 time. De er ferdige når kjøttet faller av beinet (av seg selv). Jeg lagde til 6 pers og brukte et ekstra dypt stekebrett og to lag aluminiumsfolie. Lager du til 4 eller færre kan du ha alt i en stor jerngryte med lokk på hele veien. Enda mer lettvint.

Oppskriften er en blanding av en jeg oppdaget på Din Mat, men også BBC Food UK der jeg ofte er innom. Har hentet inspirasjon og justert etter mine egne smaksløker.

 
Ingredienser
Til 6 personer 

  • 6 lammeskanker
  • 2 ss frisk rosmarin, finhakket
  • 1 ts spisskumin
  • 2 ts malt koriander
  • 2 ss hvetemel
  • 1 stor bit sellerirot
  • 10 sjalottløk
  • 1 stor pastinakk
  • 8 gulrøtter
  • 2 fedd hvitløk
  • 1 kjøttbuljongterning
  • 1/2 ts sukker
  • 4 dl hvitvin
  • 4 bokser hele hermetiske tomater
  • 2 ss rødvinseddik eller balsamicoeddik
  • 1 laubærblad
  • 1 håndfull frisk timian
  • olje, smør og salt og pepper
Fremgangsmåte:
  1. Skjær av de største fetthinnene på kjøttet. Finhakk rosmarin, og bland den sammen med salt, pepper, koriander og spisskumin.  Gni lammeskankene inn med dette, og rull de deretter i litt hvetemel. Brun dem en etter en i en blanding av litt smør og olje i en stor jerngryte (eller stekepanne).  Ta ut og legg over på det ekstra dype stekebrettet.
  2. Skjær selleri, gulrot og pastinakk i store staver. Del sjalottløkene i to og finhakk hvitløken. Fres alle grønnsakene i gryta. Tilsett vin, buljong, tomatboksene og eddik. Ha i hakket timian, laubærblad, salt og pepper, og kok opp. Hell dette så over lammeskankene. De bør være omtrent halvveis dekket av saus. Legg to lag med aluminiumsfolie over og stek på 170 grader i 2 timer. Deretter tar du av folien (el lokket), øker temperaturen til 180 grader og steker i 30 min til.
  3. Ta ut av ovnen og juster evt med ekstra salt og pepper. Før servering anbefaler jeg å skimme sausen, for å få vekk litt fett.
Beautiful...
 


5 kommentarer:

Lemonia sa...

Det så utrolig godt ut. Nå fikk jeg lyst til å skynde meg ut etter lammeskanker. Både lam og slow food generelt er jo skikkelig høstmat. :-)

Mona sa...

Hei! For en bra matblogg, denne skal jeg nok titte innom nå og da :). Jeg surfet litt rundt på nettet etter inspirasjon og ideer til helgas festligheter. Skal ha 20 gjester og hovedretten blir italiensk lammesuppe med foccacia. Skulle gjerne hatt noen tips om hva som passer i så måte, som dessert og muligens også forrett. Kunne prøvd meg på Creme Brulee, men er redd jeg ikke vil få det helt til..
Mvh Mona fra Larvik :) (skikkelig amatørkokk..)

Kjersti sa...

Ååååhhh, det høres herlig ut! jeg elsker lam, men har ennå ikke fått suset meg til å lage lammeskank. Det skal jeg jammen gjøre i helga, takket være inspirasjon fra deg :-)

Camilla76 sa...

Dette var helt FANTASTISK!! Beste oppskriften ever. Takk Monica!

Monica sa...

@Camilla76. Takk, takk:) Dette er nok en av mine soleklare favorittmiddager nå på høsten!